• H-3758 Jósvafő, Tengerszem oldal 1.
  • +36 48-503-000
  • info.anp[kukac]t-online[pont]hu

Telekes-völgyi túra

2017.03.18.

Az Éger-völgye Ifjúsági tábor előtti parkolóból indultunk, az esős idő ellenére 13 fő részvételével. A Telekes-völgy kevéssé ismert, látványos szurdokvölgye a Rudabányai-hegységet Alsótelekes és a Bódva-völgye között szeli át.

A piros jelzésen elindulva először egy gyertyán elegyes tölgyes erdőn keresztül sétáltunk. A nedves talajon megfigyelhettük az erdőben élő nagyvadak nyomait: szarvasét, őzét, vaddisznóét. Bár az idő kissé esős volt, de az erdő megmutatta azt, amit a legjobban szeretünk benne. Örömmel figyeltük a tavasz jöttének jeleit: a hangos madárdalt, a duzzadó rügyeket, az ébredező rovarvilágot. A kikelet első hírnökei már kezdtek előbújni a puha avar alól, és ezek a korán virágba boruló növények színes virágszőnyeggé változtatják az erdők talaját. A Telekes-patak medrét elérve ez a látvány fogadott minket, hiszen ilyenkor, március közepén nagy számban virít a tavasz első hírnöke, a hóvirág, majd őt lelkesen követve a csillagvirág bontogatja kék szirmait.

A szurdokvölgyben magasodó kőzeteken mohák és páfrányok tették vadregényessé a látványt.

Az Ördöggát-vízesést sajnos nem csodálhattuk meg, mert a hegyoldalról merőlegesen lefutó sziklagerinc előtt a patak elnyelődött (ahogy kevés víz esetén szokta), de a karsztosodó kőzeten megfigyelhettük a víz évezredes munkáját. Utunk, a patak régi medrén, a sziklagerincet megkerülő „kerengőn” vezetett tovább.

A patakmederben folyó vízen többször átkelve hamarosan elértük az Ördöggát-lyuk-barlangot, melyet nem csak tojásdad alakú természetes bejárati nyílásai tesznek érdekessé, hanem nevezetes még régészeti leleteiről is. A barlangban egykor élő és ott menedéket találó emberek nyomait a falakon lerakódott korom jelzi. Néhány kezdetleges cseppkőképződmény is felfedezhető. A barlangban rövid időt eltöltve egy másik, erdei útvonalon a szurdokvölgyet elhagyva sétáltunk vissza a parkolóhoz.

7 km-es, 4 órás túránk után kellemesen feltöltődve vettünk búcsút egymástól.

Tóth Ildikó

További cikkek ebben a kategóriában Összes

Geotóp napok 2018 Én parkom

Az Aggteleki Nemzeti Park ez év októberében, immár hatodik alkalommal is csatlakozott a Geotóp Napokhoz. Túránkról Veres Zsolt geológia- és földrajz szaktanár, a Magyar Földtani Védegylet Egyesület titkára írt élménydús beszámolót.

Petőfi Sándor látogatása a Baradla-barlangban Én parkom

Közeleg március 15. - az Aggteleki Nemzeti Park a nemzeti ünnep alkalmából azon forradalmárjainkra emlékezik, akik annak idején látogatást tettek a Baradla-barlangban.